top of page

לזוז בכל מישורי התנועה

דמיינו רגע מישהו רוקד את ריקוד הרובוט או רובוט שרוקד את ריקוד הרובוט, מרגיש לא טבעי, נכון? לזוז באופן ליניארי או דו-מימדי זו דרך לא יעילה של תנועה. כשזזים ככה פוגשים התנגדות גדולה יותר מכוח המשיכה,לכן זה לא קורה באופן טבעי. בלי שהפעלתי מניפולציה, הגוף תמיד יבחר במסלול עם הכי מעט התנגדות.

ניקח לדוגמא הליכה (פעולה שמרגישה דו-מימדית). למרות שמרגישה לנו כפעולה פשוטה של תנועה קדימה עם הרגליים, הליכה זו פעולה מורכבת. הליכה דורשת הכנה של הגוף במשך כמעט שנה וחצי כשאנחנו נולדים וגם אז לוקח המון תרגול עד שהולכים באופן יציב.

להליכה תנועות נלוות ותלת מימדיות בכתפיים, לאורך עמוד השדרה, בירך, במפרק הברך ובקרסול ובעוד המון מפרקים נוספים. אלו תנועות קלות וכמעט בלתי מורגשות אך יש להן תפקידים חשובים כמו משוב תחושתי, טעינת אנרגיה אלסטית ברקמות וחלוקת עומסים, המאפשרים לנו ללכת באופן יציב למרחקים ארוכים מבלי שניפול או שהשרירים יתעייפו מידי. אפשר לומר שבכל תנועה או פעולה שנעשה, הגוף שלנו יזוז בתלת מימד ויתפרס על פני שלושה מישורי תנועה.


שלושת מישורי התנועה:

המישור הסגיטלי- קדימה אחורה, כגון להתכופף ולקום

המישור הקורנלי-מצד לצד, כגון הרחקת הידיים לצדדים

מישור הטרנסוורס-פיתול, כגון להביט לאחור



אז גילינו שאנו לא רובוטים. שאפילו התנועה הכי פשוטה מורכבת מהמון פעולות נלוות בכל המישורים,

אבל שימו לב , השרירים הגדולים ביותר בגוף כמו הרחב גבי, כופפי הירך, הישבן, החזה, התאומים ממוקמים באופן המאפשר להם לפעול בשיא העוצמה בתנועות במישור הסגיטלי (כפיפה קדימה, הרמת יד). זה לא סתם. רוב הפעולות שאנו עושים עם הגוף ביומיום מערבים את המישור הסגיטלי בצורה הרבה יותר מחייבת ממישורים אחרים. חשבו על להרים משהו כבד ממש מהרצפה, הליכה וריצה, קפיצה, טיפוס, מתח וכו… גם בעולם החי זה ככה, רוב היונקים דומים במובן הזה, חתול סומר או קנגורו קופץ במישור הסגיטלי.

בלי תנועה במישור הסגיטלי לא היינו מגיעים רחוק מדי



למרות שתנועה שמישור הסגיטלי יותר מעורבת בחיינו, מגבלה במערכת התנועה במישור הזה כמו קושי ביישר הברך, בלהתכופף לפנים, בלהרים את הזרוע, ישפיעו על התפקוד שלנו באופן די דומה למגבלה במערכת התנועה במישורים האחרים, זוכרים את הפעם האחרונה שנתפס לכם הצוואר?

יותר מזה! פציעות רבות כמו קרע ברצועה בברך, נקע בקרסול או גב שנתפס הרבה פעמים יקרו מחוסר יציבות במישורים האחרים!


רוב התרגילים שנפגוש יקרו במישור הסגיטלי. זה מתבקש כי אנחנו חיים דרך תנועה קדימה וזה מתקשר עם פעולות היומיום שלנו. אבל אל תוותרו על תרגילים במישורים נוספים. המעורבות שלהם קיימת בכל תנועה, זה יכול לשפר את יציבות המפרקים בתנאים לא צפויים כמו סקי ולעזור ליעל תנועות שאנו לוקחים כמובן מאליו כמו הליכה או ירידה במדרגות


אני ממש מקווה שהצלחתי לבלבל אתכם קצת, כי מגיע לכם יותר מאשר תשובות חד-משמעיות כמו נכון ולא נכון.

במפגש מקצועי של צוות הסטודיו השבוע התעמקנו בנושא שלושת מישורי התנועה בתרגול פילאטיס. בשבועות הקרובים נעודד אתכם לחקור את תנועת הגוף בכל המישורים דרך תרגילי הרפרטואר. נזוז ונגלה מלא דברים, יהיה מגניב.





10 views0 comments
bottom of page